Ya Muqallibal-Quluub,
Thabbit Qulubana 'ala Diinik

About Me
Hana' Wan Harun aka Hana' Fathiah
Married to the macho Mazri Mahmood
Guar Perahu,
Bkt Mertajam,Penang
Bloomington,IN
Tanjung Malim, Perak
Love travelling, books,
nasyeed, outdoor
Rebutia, Anime



Highly Recommended
alMaghrib
Durbah
EmanRush
Khutbah
MisgOnline

MalaysianMade

Indiana University
Indiana University, Bloomington
Webmail
Oncourse
Onestart
Insite
SRSC
Find People
C Bus
E Bus

Friends
Mazri Mahmood
Judd
Muiz
Brother Faiz
Shah
WanZu
Imran
Zaid
Zakri
Zacharias
Yeop Mayuru
Irfan
Kak Lynn
Kak Sarimah
Kak Ina
Kak Amy
Maisarah
Asriah
Fairuz
Awla
Insyirah
Dot
Afzan
Futuredoc

Media
Utusan
Berita Harian
Harakah
Aljazeera
CNN
Ikim
Radio Ummah
Radio Nurhidayah
Misg.fm

Stuff
Hotmail
Yahoo
Gmail
My Friendster
My Fotopages 1
My Fotopages 2
Resepi Mesra.net
Fruits Basket
IUCU
Providian
Maybank2u

Archives
December 2004
January 2005
February 2005
March 2005
April 2005
May 2005
June 2005
July 2005
August 2005
September 2005
October 2005
November 2005
December 2005
January 2006
February 2006
March 2006
April 2006
May 2006
June 2006
July 2006
August 2006
September 2006
October 2006
November 2006
December 2006
January 2007
February 2007
March 2007
April 2007
May 2007
June 2007
July 2007
August 2007
October 2007
November 2007
January 2008
February 2008
March 2008
April 2008
May 2008
June 2008
July 2008
August 2008
September 2008
October 2008
December 2008
January 2009
February 2009
March 2009
April 2009
May 2009
July 2009

Tagboard
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Credits
Blogger
Blogskins
Layout


Friday, March 18, 2005

Indah tak indahnya Islam itu, meh check

Assalamualaykum wht,

Bercakap tentang indah tak indahnye Islam ini, kita pasti akan sentuh juge tentang kesyumulan atau apa yang orang jawa kata, "kesempornaan" Islam itu dalam hidup kite.
Bermula dari terbukaknye mata sesudah terjage dr tidoq, masuk toilet lepas bangun tidoq ada tertibnye, sampailah sehingge nak tidoq balik tu, dah disusun guideline dah. Guideline pulak sebarang guideline, setiap guideline tu ada reason atau hikmah sebalinye. Cuntuhnye, kalau nak makan, jangan pakai tangan kiri, sebab tangan kire tu kita pakai khusus time untuk project dlm toilet nanti. Kalau makanan yang masuk tu terkesan dr penggunaan tangan kiri kita, na'uzubillah kita tak tahu pencampuran element2 yang ada time kita makan, maka dah tak best la system badan kita. Hmmm..soklan bonus, binatang apakah yg suke makan benda2 yang tak bersih macan tu ye?

Masuk ke topik yang lebih membangun, bila bercakap tentang Islam, setengah2 orang sering men'sekular'kan bab2 kasih sayang dan cinta mencintai ini sebagai perkara terlarang. Orang selalu dok habaq "Weihh..apa cakap psal cinta-cinta ini. Kalau nak ckap psal cinta, kena cite psal cinta Allah je. Cinta2 lain sumenya tak kekal abadi". Okey, betul la tu. Tapi, hehehe... . Pada suatu hari, ada seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah saw, (l/k) "Siapakah yang PALING engkau cintai ya Rasulullah?" Lalu baginda Rasulullah menjawab, "Aisyah". Kemudian sahabat itu bertanya lagi, "Siapakah yang engkau cintai selepas itu?" Rasulullah saw menjawab, "Abuuhaa" (dalam erti kata orang jawa, "Ayahnya") . Sweetkan Rasulullah :). Cerita lagi tentang kesweetan Rasulullah ini, diriwayatkan,Rasullulah saw pernah berpesan bile habis makan, sisa makanan pada anak jari kita tu perlu dijilat, sebab kita tak tahu bahagian manakah dalam makanan kita itu yang paling berkat. Kemudian, Rasulullah sambung lagi,(l/k) jilatlah...ataupun mintalah orang lain menjilatkan jari2mu untukmu. *wink

Sebab tu alMaghrib ada satu course khas dipanggil "The Fiqh of Love". Siapa berminat, silalah enroll cecepat :)

Semua perkara,kebanyakkannye perlu dipelajari dengan berguru. Macam alMaghrib nih, dia pakai cikgu betul, syeikh yang bertauliah yang mengajar dalam a real class. Agak sukar untuk belajar tanpa guru nih. One of my dear friend, she read something from somewhere, and tetibe timbul keraguan dalam hati dia tentang satu ibadah. Yang sebenarnya, kalau dia tak terbaca pasal benda tu, dia takkan terfikir psal benda tu secara sangat mendalam. Sampai dia kena call ustaz dan tanya psal masalah inih. Then ustaz tu tanya balik dekat dia, (l/k) "Kamu baca tentang benda ni sorang2 ke?. Kamu takde gurukan waktu baca tu? Mungkin gangguan dari syaitan nih, sengaja nak timbulkan ragu2"

Banyak perbezaan blajo sendiri dengan blajo dengan cikgu nih. Kalau ngan cikgu, cikgu kita akan beri pemahaman yang sebenarnya kat kite. Kalau tak paham, ataupun malas nak pahamkan, boleh tanya balik dekat cikgu kite. Kalau baca sengsorang, banyak benda yang tak jelas, dan banyak juga peluang yang bole dimonopulasikan oleh syaitan and de geng, maka sensenang je kita buat andaian sendiri. Benda tu habaq lagu nih, kita dok paham lagu lain.

Sebuah hadis yang diriwayatkan, minta maaf tak sempat nak ingat perawinye, tapi ginilah bunyinye, "Dunia ini penjara bagi orang orang mukmin dan syurga bagi orang orang kafir". Kalau kite baca je hadis nih, kite mesti dah ada assumption sendiri dalam kepala, apakah maksud tersirat dek hadis tersebut,kan? Ok, hold on to that thought for a couple of seconds.

Suatu hari, Qadhi Qudhod berjalan ditengah jalan Qairo, dikelilingi oleh anak2 muridnya, dan sahabat2nye. Dengan pakaian yang elok, molek, bersih, wangi dan cantik, dia berjalan tersenyum riang dengan bersama kumpulan manusia yang senang berjalan beriringan dengannya. Dalam pada itu, muncul seorang Yahudi dari arah bertentangan, dengan pakaian yang kusut masai, dan bau yang enggak berapa sedap untuk dihidu, berjalan seorang diri menuju ke kumpulan manusia tadi. Takkala mereka berselisih, berkatalah Yahudi itu, (l/k) "Wahai Sheikh, aku pernah mendengar bahawa Muhammad pernah berkata, 'Dunia ini penjara bagi orang orang mukmin dan syurga bagi orang orang kafir'. Namun, lihatlah pada dirimu dan diriku pada hari ini. Ada dua perkara yang aku boleh simpulkan. Pertama, samada hadis itu adalah hadis palsu, atau yang kedua, Muhammad itu adalah pendusta". Maka Syeikh itu menjawab, "Engkau nih, tak pahamlaa tentang makna hadis tuh. Hadis tu bukannye palsu, dan Muhammad itu jauh sekali seorang pendusta. Maksud hadis tu sebenarnye ialah, dunia ini tempat yang paling best bagi kamu, tak kire la kamu ni miskin ke, kaye ke, sebab bile diakhirat kelak, jangan harap kamu akan jumpa tempat yang better selain apa yang kamu kecapi dekat dunia nih. So, kalau kamu dah memang malang dekat dunia nih, kat akhirat kelak, bertambah-tambah malanglah kamu. Tapi, kalau orang mukmin, walau bagaimanapun kehidupan dia di dunia ini, diakhirat kelak dia akan bertemu dengan kehidupan yang lebih best".

Wallahu'alam.


posted by Hana' at 3/18/2005 06:39:00 AM |

~~~*~~~