Ya Muqallibal-Quluub,
Thabbit Qulubana 'ala Diinik

About Me
Hana' Wan Harun aka Hana' Fathiah
Married to the macho Mazri Mahmood
Guar Perahu,
Bkt Mertajam,Penang
Bloomington,IN
Tanjung Malim, Perak
Love travelling, books,
nasyeed, outdoor
Rebutia, Anime



Highly Recommended
alMaghrib
Durbah
EmanRush
Khutbah
MisgOnline

MalaysianMade

Indiana University
Indiana University, Bloomington
Webmail
Oncourse
Onestart
Insite
SRSC
Find People
C Bus
E Bus

Friends
Mazri Mahmood
Judd
Muiz
Brother Faiz
Shah
WanZu
Imran
Zaid
Zakri
Zacharias
Yeop Mayuru
Irfan
Kak Lynn
Kak Sarimah
Kak Ina
Kak Amy
Maisarah
Asriah
Fairuz
Awla
Insyirah
Dot
Afzan
Futuredoc

Media
Utusan
Berita Harian
Harakah
Aljazeera
CNN
Ikim
Radio Ummah
Radio Nurhidayah
Misg.fm

Stuff
Hotmail
Yahoo
Gmail
My Friendster
My Fotopages 1
My Fotopages 2
Resepi Mesra.net
Fruits Basket
IUCU
Providian
Maybank2u

Archives
December 2004
January 2005
February 2005
March 2005
April 2005
May 2005
June 2005
July 2005
August 2005
September 2005
October 2005
November 2005
December 2005
January 2006
February 2006
March 2006
April 2006
May 2006
June 2006
July 2006
August 2006
September 2006
October 2006
November 2006
December 2006
January 2007
February 2007
March 2007
April 2007
May 2007
June 2007
July 2007
August 2007
October 2007
November 2007
January 2008
February 2008
March 2008
April 2008
May 2008
June 2008
July 2008
August 2008
September 2008
October 2008
December 2008
January 2009
February 2009
March 2009
April 2009
May 2009
July 2009

Tagboard
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Credits
Blogger
Blogskins
Layout


Friday, November 04, 2005

Update Raya di Guar Perahu

Assalamualaykum wht,

Bila saya menelefon mak 2nd raya, mak ngan abah were on the way to the Summit Shopping Complex di Bukit Mertajam. Mak informed dah dekat 2 jam mak mencari kain songket atau kain-kain yang seumpama dengannya untuk hadiah esok hari, tapi sume kedai masih tutup, atau kalau yang bukak pun, barang yang dicari tidak bertemu di mata. Abah makin banyak jumpa kedai yang tutup, makin seronok..seronok nak sambung jenjalan lagi dengan mak, kalau dah jumpa kedai dah tak boleh sambung shoppping la kan...huhuhu. Kak Imah and Bang Yang pun still bershopping di Carrefour mencari set cawan cocktail and bahan2 yang nak buat menda tuh nanti.

Mak, abah and adik2 baru pulang dari Kedah, kampung abah petang tadi. Semua pak-pak dan mak-mak balik bersama bala tentera masing2 kecuali Mak Ndak P****. Dah lama sangat mak ndak tak balik, saya rasa kali terakhir saya berjuma dengan mak ndak bila kami masih bermukim di Johor, which was 10 years ago. Kesian mak ndak, menangis-nangis nak balik kampung, tapi si suami tak benarkan. Mak ndak sendiri dah jadi helpless, hanya air mata pengubat duka. Sempat mak ckap, "Along nanti bincang dengan M***** elok2, nanti bergaduh pulak masa nak balik kampung time raya.." Saya selamba berkata, "Takpe, kalau bergaduh pun, along mesti menang..kihkih". :P Well, can't blame it on me 100% since itu antara traits yang saya warisi dari mak jugak..abah pun selalu dok mengusik, "Macam mana asyik mak je yang selalu menang nih.."

Mak cerita, tok Kedah nak mintak RM15,000..wahahahaa..man, i was laughing hard. Then mak kata, okey ke kalau mak ckap dekat diorang nanti, 'terpulang je la nak bagi berapa pun..'. The I said to mak, 'hmmm...apa kata mak ckap camni nanti, kami nak mintak 15 ribu....'

Pastu smbung, 'dak aihh...kami melawak je, nak kasi berapa pun terpulang la..' kehkeh..that would be hillariuos :p

Untuk menu esok, mak cadang nak masak sotong masak kari, ketam masak lemak, udang goreng kunyit, ayam masak merah dan sayup chapchai, of course berserta kak Imah's fruit cocktail. That part, I don't have to worry about, since mak pun mengangkat bakul sendiri stated that she was a cikgu sains rumah tangga, mak punya quote, 'tak semestinya masakan tu kena sedap, presentation tu pun penting..' haayyaayyy... :)

Bila saya bertanya mak dah jumpa ke kotak2 correlle yg mak ckap nak punggah dari kotak2 saya semalam, mak kata nanti mak tunggu malam sikit, bila semua bertandang ke rumah Mak Chak Juru. Bila kurang orang dalam rumah tu, senang la mak nak korek kotak2 tu sengsorang..heheh..

Agenda beraya di Guar Perahu would be the same selalunya setiap tahun. Seawal subuh bilik air akan sesak dengan traffic, bilik air yang ada 2 saje tuh memang tak menang tangan nak menampung dekat 45 orang di rumah. Iron pun akan ada wait list jugak, walaupun dari malam raya kitowang dah start mengiron. Jam 9, rumah akan kosong sebab semua tak kira lelaki atau perempuan, kanak2 atau bukan kanak2, akan ke masjid untuk solat sunat hari raya. Selesai solat, kami beramai-ramai akan menziarahi kubur tok wan Abdullah dan tok nek Musa, membaca al-fatihah dan yassin.

Sebelum pulang ke rumah kembali, memang tak sah kalau tak membelasah nasik dulang masjid. Selalunya nasik daging yang sedap nyumnyum tu menjadi santapan raya. Seperti masjid-masjid biasa, section lelaki dan perempuan di bahagikan untuk majlis makan2 nih. Tapi every year, bila makan di masjid je, semua yang puak2 lelaki nih akan datang ke bahagian belakang masjid untuk makan bersama as a big family. Jadinya, di bahagian belakang masjid tu memang dah dikenal pasti sebagai port keluarga kami.

Kronisme yang dibenarkan, huhuh...


Beloved tok


Bila habes makan, wajib untuk kami akan berkonvoi ke rumah Tok Su Jab, dan Tok Njang. Kengkadang tu, kami berpusing-pusing jugak sekitar kampung melawat rumah sana-sini. Rumah sendiri pun saya tak tahu siapa yang menjaga in case bebudak datang berhari raya.

Sampai petang je, semua balik penat dan mengantuk. Time nih memang ramai yang hanya akan layan ketidak fungsian otak di hadapan tv. Semalam bila saya called, depan tv tuh penuh dengan penonton cerita hantu cina.

Second raya memang khas untuk beraya di rumah Mak Chak Juru. Selalunya mak Chak akan masak something special, a lot too..--> bersesuaian dengan kuantiti manusia yang bukan sedikit.

Kari kepala ikan nyumnyum...


Kenangan raya di Guar Perahu memang tak termampu di lupa since setiap tahun sepanjang di bumi Bloominton ini saya akan teringatkan perkara yang sama. And I didn't even nangis this raya...heheh.. I'm just happy dengan apa-apa saje yang saya rasa ketika ini. Even though terasa tak nak datang sebahyang raya di masjid pagi tadi sebab nak prepare untuk exam la kononnya jam 1 ptg nanti, I ended up pi jugak masjid, and relaxing myself with the makan-makan after the prayer, without even terasa guilty sebab ada lagi material tak cover. I even thought that this would be the time I would pasrah dengan apa yang akan terjadi because I want to spend my eid with happiness and laughter, not stucked in the pressure of the exam..hohohoh. And only at 11:30 I arrived at the library to study apa yang patut, dapat la lebih kurang sejam. Alhamdulillah kitowang boleh bawak a one-sided cheat sheet untuk exam, dan dengan pertolongan Allah, most of my questions boleh amik jawapan dia bulat-bulat from my cheat sheet.

Allah's way of showing me how things work never fails to amaze me.
Wa makaruu, wamakarAllah..wallahu khairul-maakiriin :)
"Kita merancang, Allah merancang..dan sesungguhnya Allah lah sebaik-baik perancang"


posted by Hana' at 11/04/2005 08:02:00 PM |

~~~*~~~